
Novinka
Páteční Jeden svět se pustí do zkoumání toho, kde leží hranice lidství, tentokrát na velmi doslovné rovině.
Generace kyborg je španělský dokument sledující umělce*kyně, kteří*ré si nechávají do těl operativně vkládat senzory. Díky nim se pak trvale mění jejich vnímání světa. Tím ale sekce Hranice komunit jen začíná. V americkém dokumentu Sexrobotí šílenství tvůrci nahlížejí na velmi specifické užití prostetických těl v kombinaci s AI. O jaké užití jde, lze nejspíš odvodit již od názvu díla.
Jak jsme se vlastně dostali k výrobě inteligentních sexbotů, může naznačit i sekce Mužské existence. V ní zařazené snímky hledají spolu s moderními muži jejich místo ve světě. Například britský film Muži mlčí je intimní zpovědí režiséra, který zjišťuje, že není schopný říct svým rodičům, že je miluje. Cítil by se pak moc změkčile a zranitelně. Vydává se tedy na cestu sebepoznání, která mu má pomoct se otevřít. Sesterskou kategorií je pak Ženský pohled, který si pokládá tentokrát otázky druhého základního genderu. Americký film Zurawski proti státu Texas představuje tragický případ ženy, jež byla donucena porodit dítě, které nemělo šanci přežít. V důsledku paradoxně přišla o možnost mít další vlastní děti a nyní se snaží vyvolat legislativní změnu, která ostatní uchrání od jejího osudu.
Děti vstupující do dospělosti pak sleduje snímek Otázka budoucnosti, jenž je součástí kategorie Slovenská cesta. Dospívající chlapci a dívky v něm zvažují možnost opustit svou zemi. Podle nich jim buď nabízí málo příležitostí se uplatnit, nebo je jim v důsledku jimi vnímané bigotnosti spoluobčanů nepříjemné na Slovensku žít. Po dokončení střední nebo vysoké školy tedy utíkají – co to znamená pro jejich národ?