Celovečerní dokument
Balománie
Vypouštění pestrobarevných horkovzdušných balonů má v Brazílii bohatou tradici a na jeho popularitě se nic nezměnilo ani tehdy, když bylo prohlášeno za nelegální.
Ve snímcích z kategorie Hranice komunit se dostáváme do krajnějších poloh komunitního sdílení a řešíme situace i výzvy, které mohou být na komunity vrženy. Silné zastoupení má téma imigrantských komunit a jejich zkušeností.
V Rozděleni zkoumá legendární režisér Errol Morris téma imigrační politiky zavedené prezidentem Trumpem během jeho prvního volebního období, tedy násilné separování dětí migrantů*ek. Film se opírá o detaily z politického zákulisí a přináší až šokující investigativní ponor do trumpovské Ameriky. Další americký příběh vypráví Odkaz Stone Mountain, reflektující dění kolem stejnojmenného konfederačního pomníku, jehož oslavování jednou částí společnosti a odsuzování druhou symbolizuje kulturní rozdělení současných Spojených států. Že systémový rasismus je typický i pro nám blízká teritoria, dokazuje Osamělý střelec v Hanau, přibližující sérii útoků na migrantské komunity v Německu, které byly až díky snaze pozůstalých reinterpretovány jako rasové.
Několik snímků propojuje téma komunit se současnými technologiemi; třeba vizuálně opojný snímek Generace kyborg přibližuje vizionářskou komunitu kyborgů skrze příběh mladého hudebníka, který na cestě k sobě samému dojde až k technologickému vylepšení vnímání.
Na hranu reality a snu, ale také zákona nás zavádí dvojice snímků – hraný film O nuzné královně z Lagosu, důmyslně zpracovávající reálné události násilného vystěhování komunit plovoucích slumů nigerijského Lagosu, a také dokumentární Balománie, v níž režisérka proniká do fascinující ilegální komunity brazilských výrobců*kyň horkovzdušných balonů.