Krátký dokument
Ať žije smrt
Bratislavská oslava třicátého prvního výročí sametové revoluce přinesla svébytný hold demokracii. V době narůstající pandemie zaplavila ulice krajní pravice a dezinformační scéna.
Znepokojivý politický vývoj u našich východních hranic nás přiměl podívat se hlouběji na reflexi osobité „slovenské cesty“. Osm vybraných filmů tamějšího režisérstva obsahuje široké spektrum témat týkajících se současného dění. Od vzrůstajících projevů xenofobie přes časosběrný záznam vztahu ke svému kulturnímu dědictví až po rozkrývání mafiánských praktik nejvyšších politických pater.
Prostřednictvím pásma krátkých filmů necháváme promluvit talentované studující bratislavské filmové školy. Jejich svědectví je pro nás o to důležitější, že zastupuje vnímavou a kritickou nastupující generaci, kterou jsme dosud neměli možnost na festivalu vidět. Róbert Mihály ve svém dvojbloku reportážních filmů Nejkrásnější kout v širém světě a Ať žije smrt upozorňuje na vzmáhající se nacionalismus slovenské společnosti i radikalizaci dezinformátorské scény, zatímco Zpověď se vynalézavou formou noří do autorčiny zkušenosti se sexuálním obtěžováním v lůně církve.
Hluboce osobní je také časosběrný snímek Šedá zóna, který zaznamenává život režisérky, jejíž předčasně narozené dítě trpí řadou postižení. Její niterná výpověď obsahuje běžné i zcela fatální dilemata mateřství v prostředí s nedostatečnou zdravotní péčí.
Ve filmu Otázka budoucnosti zakusíme ostrou deziluzi současných maturujících, kteří houfně volí jednosměrnou cestu do zahraničí, protože v rodné zemi nevidí perspektivu. Té se snažila pomoct pěti lety své služby Zuzana Čaputová. Snímek Prezidentka zpřítomňuje její osobní i politické polohy, od úspěšné volební kampaně přes převzetí funkce až po těžké rozhodnutí znovu nekandidovat. Její ženskost – v politice tak nezvyklá – je klíčovým aspektem portrétu výjimečné osobnosti v nesnadných dobách vládních krizí i covidové pandemie.