Mateřství jako období největšího naplnění i naprosté frustrace citlivě zpracovává britský dokument Mezi matkou a synem. Režisérka ve svém osobním příběhu kreativně zaznamenává dvacet let single života, do nějž vpadlo neplánované těhotenství, těžká nemoc i ne vždy ceněná snaha být respektujícím rodičem. Hraný film Jsi můj celý svět poukazuje na tíživost pout bránících svobodnému rozletu dětí, ale otevírá i téma péče o lidi s postižením, související s jejich autonomií a intimním životem.
Proměna ochranářského vztahu rodiče a dítěte se promítá do Roku vdovy. Vůbec prvního českého hraného filmu v programu Jednoho světa, který pojednává o nečekaném vpádu smrti a vyrovnávání se s ní. Je však i součástí dojemného příběhu zlatokopa z Ohňové země ve snímku Báječný stroj na rýžování zlata. Otcově vyčerpání z těžké fyzické práce se tu syn snaží předejít sestavením důmyslného vynálezu.
Rodiny nefunkční zpřítomňuje poslední dvojice snímků. Když zavane harmatán poukazuje na smutnou realitu prodeje dětí do otroctví v současné Ghaně, které rodiče navíc vnímají jako šanci dostat potomky do lepšího prostředí. Mezinárodní adopce: Globální skandál odhaluje zákulisí západního trendu ze zahraničí osvojovaných dětí. Jejich vývoz je až dodnes pro mnoho států především výhodným byznysem, v němž práva biologických rodičů hrají nulovou roli a dospělost poznamenává bolestivé hledání vlastní identity.