Celovečerní dokument
Nilin sen o životě v rajské zahradě
Lejla žije se svou šestiletou dcerou v severoíránském Mašhadu. Město je významným bodem pro šíitské poutníky, zároveň je však nechvalně známé také fenoménem síghe, tedy dočasných manželství.
Blízký východ a severní Afrika, zkráceně MENA, patří k oblastem, kterým se Jeden svět vždy věnoval. V těchto zemích je mnoho palčivých témat a tvůrců*tvůrkyň, kteří*které jsou ochotní*ochotné je zaznamenat na kameru. Ať už jde o izraelsko-palestinský konflikt, postavení žen v Íránu či Sýrii, nebo o situaci v Jemenu či Libanonu.
Z Íránu jsou v kategorii k vidění tři snímky, například Pozemské verše, které sestávají z několika fiktivních příběhů mapujících různé podoby útlaku v zemi. V úderném střídání pouhých několika záběrů si publikum postupně projde systémovým ponižováním, kterému obyvatelstvo země čelí na každodenní bázi. Formálně jedinečným filmem je i Matka všech lží, kde se debutující režisérka pomocí loutek vypořádává s po desetiletí nevysloveným komunitním traumatem v Maroku.
Žal v Lodu představuje nesmírně silný příběh plný zvratů, v němž se zrcadlí nekonečný koloběh násilí a nenávisti, do kterého se dostaly dnešní Izrael a Palestina. Násilí a nenávist se pojí i s návratem Tálibánu k moci v Afghánistánu, který tematizuje dokument Závodit s bouří. Ten sleduje vliv převratu na osudy šampionů ve velmi specifickém místním sportu buzkaší.
V Sýrii se zastavíme spolu s kolektivem hereček, jejichž unikátní projekt vyzdvihuje téma postavení tamních žen. Film Pod damašským nebem definuje Sýrii nejen jako pouze válkou zdecimovanou zemi, ale také jako místo plné mizogynie a potlačování ženských práv, jemuž se skupina rozhodne čelit vzájemnými diskuzemi a inscenací divadelního představení.