Zveme vás na projekce virtuální reality!
Těchto pět VR snímků můžete vidět denně po celou dobu projekcí hraných daný den až do skončení programu.
Kde a kdy
- Kino Drahomíra – 22.3. od 17:00 / 25.3. od 19:00
- Kavárna Jakoby – 23.3. od 13.30 / 24.3. od 13:30 / 4.4. od 17:00
- Výměník – Dizajnpark – 27.3. od 17:00
Vstupné 50 Kč / 2 projekce
21-22 Čína (21-22 China) – 24 min.
Znepokojivý průlet nad Čínou, který i beze slov jasně ukazuje, jak se člověk podepisuje na proměnách krajiny.
Přemýšleli bychom o světě jinak, kdyby se změnil náš úhel pohledu? Lidská zkušenost omezuje vnímání světa kolem nás: průměrně ho vidíme a slyšíme z výšky 165 centimetrů, což značně omezuje náhled na naše okolí. Tento imerzní projekt nabízí jiný pohled – z ptačí perspektivy vidíme zemi zdálky a odkrýváme tak vzory a změny v krajině způsobené masovou industrializací a urbanizací, které obvykle zůstávají skryté. Porovnáním přirozeného a umělého prozkoumejte environmentální a morální důsledky antropocénu.
Světelné skvrny (Spots of Light) – 14 min.
Mladý voják Dan se po zásahu šrapnelem musel vyrovnat s tím, že po zbytek života uvidí jen nejasné světelné skvrny. Jeho situace se však v průběhu času několikrát nečekaně změnila.
Na pohovce v obýváku sledujeme televizní obrazovku, na které archivní záběry dokumentují životní příběh bývalého vojáka Dana Layaniho. V mládí náhle oslepl, postupně se s tím dokázal vyrovnat a žít plnohodnotný život: vystudoval, seznámil se s manželkou Sonií a založili spolu rodinu. O dvě desetiletí později podstoupil Dan experimentální operaci, která mu zrak opět vrátila. Tím však jeho zdravotní peripetie neskončily a on byl opět nucen přehodnocovat, na čem v životě opravdu záleží. Film působivě využívá médium virtuální reality a vyprávění životního příběhu k evokaci vnímání nevidomého.
Desetihodinové okno (Missing 10 Hours) – 16 min.
Interaktivní film inspirovaný skutečnou událostí dává diváctvu možnost rozhodnout o osudu dívky, která je obtěžována na večírku. Jak těžké je překonat efekt přihlížejícího?
Večírek ve skupině mladých dospělých začíná jako mnoho jiných: taneční klub, hlasitá hudba, alkohol. Po chvíli se však začne dít něco zvláštního – proč má Mara problém s artikulací a sotva se udrží na nohou, když toho tolik nevypila? A proč se k ní kamarád Greg začal chovat jinak? Příběh inspirovaný osobní zkušeností s „drink spikingem“, tedy přidáním drogy do pití, dává diváctvu možnost rozhodnout o pokračování Mařina příběhu tím, že ho staví do role jedné z postav. Každý*á si tak může sám*a zvolit, zda bude jen nečinně přihlížet, jak se situace vyvine, nebo ovlivní děj vlastním zásahem.
Namaluj změnu: Žijeme, vzdorujeme (Draw for Change: We Exist, We Resist) – 15 min.
Mexická umělkyně upozorňuje na násilí na ženách ve své zemi jednak ve fyzickém světě, jednak prostřednictvím svých maleb a streetartu, nově ale také v interaktivním VR zážitku.
Mezinárodně známé malby od queer ilustrátorky Maremoto nesou skrz témata těla, sexuality a sebepřijetí poselství současného feminismu, jenž v Mexiku reaguje především na rostoucí míru násilí na ženách. Maremoto společně s režisérkou snímku umožňují zakusit pozitivní i negativní aspekty ženské zkušenosti. Na jednu stranu představují poklidné umělčino studio, načež přivádí diváky*čky do situace v ohrožení, v níž je podporují, aby se dokázali*y postavit potenciálnímu násilí. Projektu nechybí ani edukativní rozměr, v němž autorka konkrétněji představuje alarmující situaci v Mexiku i demonstrativní pochody proti násilí na ženách.
Bezútěšné (Comfortless) – 15 min.
Komplex America Town sloužil v minulosti jako „odpočinkový ráj“ pro americké vojáky. Realistický náhled do ulic a budov této čtvrti odhaluje bezútěšný život jihokorejských „utěšovatelek“.
V roce 1969 byla za podpory jihokorejské vlády vybudována ve městě Kunsan čtvrť America Town, aby uspokojila různé potřeby amerických vojáků z nedaleké základny. Každý večer navštívilo čtvrť asi tisíc mužů, aby v ní našli zábavu, kterou vyžadovali: bary, taneční kluby, prostitutky. Ty byly rekrutovány z celé země a oficiálními autoritami označovány za „utěšovatelky amerických vojáků“. Zobrazením jejich každodenní rutiny autorka Gina Kim představuje život v America Town z jejich perspektivy a snaží se o to, aby zkušenosti žen nebyly vymazány z povrchu zemského jako celá čtvrť. Na pozadí sešlého města duchů autorka pomocí útržků konverzací, odrazů postav v zrcadlech, náznaků a stop evokuje bolestivou paměť místa.