Kino kavárna
Tř. Karla IV. 774

Projekce ve virtuální realitě

Jedna vstupenka Vám umožní vyzkoušet jeden až dva projekty podle Vašeho výběru v rámci půl hodiny.

Vstupenky se dají on-line zakoupit do začátku VR projekcí v 17 hodin. Poté se vstupenky dají zakoupit pouze na místě.

On-line vstupenky si můžete zakoupit na konkrétní časy:
17:00, 17:30, 18:00, 18:30, 19:00, 19:30.

Texada / Texada
Texada / Josephine Anderson, Claire Sanford / Kanada / 2023 / 16 min.

Kameny, vzpomínky, melancholie: to jsou hlavní témata projektu ve virtuální realitě, kde silou autentického vyprávění o mizejícím průmyslu ožívají i nerosty.

Projekt přibližuje současnost největšího ostrova souostroví Gulf Islands u západního pobřeží Kanady. Texada bývala významným průmyslovým centrem, především díky těžbě vápence, to je však dnes již minulostí. Přízračně vylidněné dokumentární scény dua kanadských autorek poskytují vhled do pozůstalého těžebního prostředí. Doplňují je výpovědi místních lidí, ale také vtahující animované sekvence, které umožňují publiku prožít plynutí geologického času. Kameny zde vystupují v roli archivářů lidské informace, kteří ožívají ve chvíli, kdy jim lidé uvolní prostor k vlastnímu vyprávění.

21-22 China / 21-22 Čína
21-22 Čína / Thierry Loa / Kanada / 2022 / 24 min.

Znepokojivý průlet nad Čínou, který i beze slov jasně ukazuje, jak se člověk podepisuje na proměnách krajiny.

Přemýšleli bychom o světě jinak, kdyby se změnil náš úhel pohledu? Lidská zkušenost omezuje vnímání světa kolem nás: průměrně ho vidíme a slyšíme z výšky 165 centimetrů, což značně omezuje náhled na naše okolí. Projekt 21–22 Čína nabízí jiný pohled – z ptačí perspektivy vidíme zemi zdálky a odkrýváme tak vzory a změny v krajině způsobené masovou industrializací a urbanizací, které obvykle zůstávají skryté. Porovnáním přirozeného a umělého prozkoumejte environmentální a morální důsledky antropocénu.

Spots of Light / Světelné skvrny
Světelné skrvny / Adam Weingrod / Izrael, Kanada / 2023 / 14 min.

Mladý voják Dan se po zásahu šrapnelem musel vyrovnat s tím, že po zbytek života uvidí jen nejasné světelné skvrny. Jeho situace se však v průběhu času několikrát nečekaně změnila.

Na pohovce v obýváku sledujeme televizní obrazovku, na které archivní záběry dokumentují životní příběh bývalého vojáka Dana Layaniho. V mládí náhle ztratil zrak, postupně se s tím dokázal vyrovnat a žít plnohodnotný život: vystudoval, seznámil se s manželkou Soniou a založili spolu rodinu. O dvě desetiletí později podstoupil Dan experimentální operaci, která mu zrak opět vrátila. Tím však jeho zdravotní peripetie neskončily a on byl opět nucen přehodnocovat, na čem v životě opravdu záleží. Film působivě využívá médium virtuální reality a vyprávění životního příběhu k evokaci vnímání nevidomého.

Missing 10 Hours / Desetihodinové okno
Desetihodinové okno / Fanni Fazakas / Maďarsko / 2022 / 16 min.

Interaktivní film inspirovaný skutečnou událostí dává diváctvu možnost rozhodnout o osudu dívky, která je obtěžována na večírku. Jak těžké je překonat efekt přihlížejícího?

Večírek ve skupině mladých dospělých začíná jako mnoho jiných: taneční klub, hlasitá hudba, alkohol. Po chvíli se však začne dít něco zvláštního – proč má Mara problém s artikulací a sotva se udrží na nohou, když toho tolik nevypila? A proč se k ní kamarád Greg začal chovat jinak? Příběh inspirovaný osobní zkušeností s „drink spikingem“, tedy přidáním drogy do pití, dává diváctvu možnost rozhodnout o pokračování Mařina příběhu tím, že ho staví do role jedné z postav. Každý*á si tak může sám*a zvolit, zda bude jen nečinně přihlížet, jak se situace vyvine, nebo ovlivní děj vlastním zásahem.

Draw For Change: We Exist, We Resist / Namaluj změnu: Žijeme, vzdorujeme
Namaluj změnu: Žijeme, vzdorujeme / Mariana Cadenas / Belgie / 2023 / 15 min.

Mexická umělkyně upozorňuje na násilí na ženách ve své zemi jednak ve fyzickém světě, jednak prostřednictvím svých maleb a streetartu, nově ale také v interaktivním VR zážitku.

Mezinárodně známé malby od queer ilustrátorky Maremoto nesou skrz témata těla, sexuality a sebepřijetí poselství současného feminismu, jenž v Mexiku reaguje především na rostoucí míru násilí na ženách. Maremoto společně s režisérkou snímku umožňují zakusit pozitivní i negativní aspekty ženské zkušenosti. Na jednu stranu představují poklidné umělčino studio, načež přivádí diváky*čky do situace v ohrožení, v níž je podporují, aby se dokázali*y postavit potenciálnímu násilí. Projektu nechybí ani edukativní rozměr, v němž autorka konkrétněji představuje alarmující situaci v Mexiku i demonstrativní pochody proti násilí na ženách.

Comfortless / Bezútěšné
Bezútěšné / Gina Kim / Jižní Korea, USA / 2023 / 15 min.

Komplex America Town sloužil v minulosti jako „odpočinkový ráj“ pro americké vojáky. Realistický náhled do ulic a budov této čtvrti odhaluje bezútěšný život jihokorejských „utěšovatelek“.

V roce 1969 byla za podpory jihokorejské vlády vybudována ve městě Kunsan čtvrť America Town, aby uspokojila různé potřeby amerických vojáků z nedaleké základny. Každý večer navštívilo čtvrť asi tisíc mužů, aby v ní našli zábavu, kterou vyžadovali: bary, taneční kluby, prostitutky. Ty byly rekrutovány z celé země a oficiálními autoritami označovány za „utěšovatelky amerických vojáků“. Zobrazením jejich každodenní rutiny autorka Gina Kim představuje život v America Town z jejich perspektivy a snaží se o to, aby zkušenosti žen nebyly vymazány z povrchu zemského jako celá čtvrť. Na pozadí sešlého města duchů autorka pomocí útržků konverzací, odrazů postav v zrcadlech, náznaků a stop evokuje bolestivou paměť místa.